ODDZIAŁ PTTK

ZIEMI GLIWICKIEJ

 

 JAZDA NA ROWER!


Masz dość stania w korkach albo wyczekiwania na przystanku? A może chcesz aktywnie spędzić popołudnie czy weekend? Wsiadaj na rower! W Gliwicach amatorzy dwóch kółek mają do dyspozycji 63-kilometrową sieć tras rowerowych, a w planie jest budowa kolejnych ścieżek. I trudno się dziwić. Komunikacja rowerowa na wiele zalet: nie potrzebuje rozbudowanej infrastruktury, nie hałasuje, nie zanieczyszcza, a poza tym dobrze wpływa na kondycję fizyczną. Przyjrzyjmy się bliżej gliwickim dróżkom dla cyklistów.

 

A wszystko zaczęło się...

... przed 13 laty. Wtedy właśnie powstała pierwsza w mieście znakowana trasa rowerowa o długości 0,85 km. Połączyła Plac Piłsudskiego z ul. Portową, biegnąc wzdłuż ul. Orlickiego. Potem wytyczano kolejne ścieżki dla miłośników rowerowej rekreacji.


Większość gliwickich ścieżek wytyczono na istniejących w mieście drogach asfaltowych, brukowanych i gruntowych. Rowerzyści mogą także korzystać z wielu miejskich alejek spacerowych, w których wyodrębniono przeznaczone dla nich pasy. Często są one oddzielone specjalnymi kostkami granitowymi od traktów spacerowych. Niektóre drogi dla rowerów utworzono natomiast „od zera”, adaptując w tym celu polne bezdroża, leśne alejki i drogi terenowe.


Od początku budowa ścieżek rowerowych była finansowana ze środków budżetu miejskiego. Dotąd na realizację przedsięwzięcia wydano w sumie 4,5 mln zł (brutto). Zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym Miasta Gliwice na rozbudowę sieci dróg rowerowych w latach 2008-2011 przeznaczono kolejne 4 mln zł (po 1 mln zł w każdym roku). – Projektowaniem gliwickich tras zajmowali się głównie dwaj gliwiczanie: Piotr Rościszewski oraz nieżyjący już Tadeusz Sadowski („Gorprojekt”), przy wydatnej pomocy Sławomira Teliczana, zapalonego rowerzysty, a niegdyś pracownika Wydziału Inwestycji i Remontów UM. Wykonawcą robót był początkowo Miejski Zarząd Ulic i Mostów, który przekształcił się w Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach – wyjaśnia Leszek Gajdziński z Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

 

Nowe ścieżki.

Przed rokiem rozpoczęły się prace przy pięciu nowych trasach o łącznej długości ok. 19,5 km (wartość inwestycji to ponad 2,6 mln zł). Obecnie roboty dobiegają końca i wkrótce nowe oznakowane ścieżki zostaną oddane do użytku. – Będą one przebiegać na terenie kompleksu parkowo-leśnego przy ul. Chorzowskiej oraz w rejonie ulic Dąbrowskiego, Poniatowskiego, Krakusa i Okrzei (3 km długości). Kolejna trasa poprowadzi po polach w Ostropie na przedłużeniu ul. Kozłowskiej do granicy miasta z Kozłowem (2,2 km). Trzecia z nich będzie biegła od ul. Piaskowej (osiedle Kosmonautów Łabędach) do kortów tenisowych przy ul. Zakątek Leśny (2,4 km). Najdłuższa budowana ścieżka wiedzie od ul. Nadrzecznej wzdłuż ulic Gagarina, Kozielskiej, Andersa, Mieszka I, Sowińskiego obok zabudowań przedsiębiorstwa „Polskie Odczynniki Chemiczne” oraz w rejonie ulic Radomskiej, Sopockiej, Kozielskiej i Zamojskiej (8,1 km). Ostatnia rowerowa droga powstaje na odcinku od ul. Portowej wzdłuż ulic Niepaszyckiej i Staromiejskiej do ul. Wyczółkowskiego (3,8 km) – informuje Leszek Gajdziński.

 

Część z nich to tzw. trasy niskonakładowe powstałe w wyniku dostosowania istniejących dróg do potrzeb rowerzystów. Pozostałe zbudowano od początku. – Staramy się, aby nowe ścieżki były odpowiednio utwardzone i wyposażone we właściwe znaki. Na dotychczasowych trasach będziemy natomiast w miarę możliwości sukcesywnie odnawiać oznakowanie – dodaje przedstawiciel magistratu.


Amatorzy rowerowych wycieczek mogą też korzystać z tablic informacyjnych z zaznaczonymi ścieżkami. Mapki są rozmieszczone w kilku miejscach w mieście m.in.: przy Placu Mickiewicza, Placu. Grunwaldzkim, w Ostropie, na osiedlu Sikornik, w rejonie Gliwickiego Teatru Muzycznego oraz na skrzyżowaniu ulic Sowińskiego i Daszyńskiego.

 

I co dalej?

Na tym nie zakończy się rozbudowa istniejącej sieci. W latach 2008 – 2011 zostanie utworzonych kolejnych 6 tras rowerowych. Będą one miały w sumie ok. 24 km długości. Powstaną dwa odcinki w Żernikach, a pozostałe poprowadzą od Placu Mickiewicza do ul. Zwycięstwa, od ul. Kozielskiej w kierunku zachodnim, od ul. Południowej do ul. Ciesielskiej oraz od ul. Zawiszy Czarnego do ul. Południowej.


– W przyszłości planujemy ponadto budowę toru kolarskiego na Sikorniku, jak również utworzenie znakowanych tras rowerowych w Sośnicy, na trasie z Łabęd do Czechowic oraz z Sikornika do granicy miasta z Knurowem. W efekcie gliwicka sieć dróg dla rowerzystów będzie liczyć ponad 100 km – zapowiada Leszek Gajdziński.

Komunikacja i turystyka.
Znaczenie komunikacyjne ścieżek rowerowych to jedno. Drogi dla cyklistów powstały również z myślą o promowaniu zdrowego i aktywnego trybu życia, a także w celu popularyzacji turystyki rowerowej. Miejskie ścieżki umożliwiają rekreację na świeżym powietrzu oraz zwiedzanie atrakcyjnych zakątków. Podczas rowerowej przejażdżki po Gliwicach można dojechać na kąpielisko lub nad jezioro, a także przyjrzeć się z bliska ciekawym obiektom. Trasy przebiegają m.in. w sąsiedztwie lotniska Aeroklubu i historycznej Radiostacji. Część gliwickich ścieżek pokrywa się ze szlakami krajoznawczymi PTTK.


W latach 1997 – 2003 realizowany był projekt „Rowerem po Śląsku”. Pomysłodawcą przedsięwzięcia, w które zaangażowały się również Gliwice, był Śląski Związek Gmin i Powiatów. Dla jego potrzeb została opracowana ramowa koncepcja tras rowerowych w całym regionie. Wiele tras powstałych w tym czasie w miastach województwa (również w Gliwicach) utworzyły Śląską Sieć Tras Rowerowych. Efekt? Miejskie dróżki dla cyklistów płynnie łączą się z trasami rowerowymi powiatu gliwickiego. Dla miłośników jednośladów to ponad 60 km dodatkowych szlaków. Biegną one lokalnymi i polnymi drogami, a także przez rozległe kompleksy leśne. Z siodełka roweru podziwiać można kościoły, kapliczki, pałace czy zabytki techniki. Podróżując w weekendy przez wsie i miasteczka powiatu można trafić na lokalne festyny czy tradycyjne dożynki. (bom) 

 

 

 

Trasy rowerowe w Gliwicach.

Przebieg trasy.
Długość.
granica Gliwice-Żerniki/Zabrze-Maciejów do wiaduktu nad DK 88 w ciągu ul. Tarnogórskiej.
5,33 km.
ul. Tarnogórska (Graniczna i Olszewskiego) do skrzyżowania Toszecka/Gajowa.
4,22 km.
skrzyżowanie Toszecka/Gajowa dojazd  do ul. Perseusza.
1,34 km.
Plac Piłsudskiego skrzyżowanie Śliwki/Kasztanowa.
1,30 km.
Plac Piłsudskiego Wybrzeże Wojska Polskiego/Orlickiego.
0,85 km.
wzdłuż ul. Portowej od Jana Śliwki.
2 km.
skrzyżowanie Jana Śliwki/Kasztanowa do skrzyżowania Oriona/Perseusza.
3 km.
skrzyżowanie Oriona/Perseusza Zygmuntowska skrzyżowanie Piaskowa/Toszecka.
2,40 km.
Piaskowa/Toszecka kąpielisko w Czechowicach.
2,35 km.
skrzyżowanie ul. Nowy Świat/Al. Sikornik do granicy z gminą Pilchowice.
4,30 km.
Staromiejska/Wyczółkowskiego Kozielska..
3,32 km..
Plac Piłsudskiego granica Gliwice-Sośnica/Zabrze.
7,90 km.
wiadukt nad DK88 w ciągu ulicy Tarnogórskiej wiadukt w ciągu ulicy Nad Torami.
2,92 km.
Elsnera/Żernicka Gliwicka (w Szałszy).
0,98 km.
rondo przy ul. Pionierów skrzyżowanie Toszecka/Pionierów.
0,53 km.
skrzyżowanie ul. Nowy Świat/Al. Sikornik skrzyżowanie Orlickiego/Wyspiańskiego.
2,37 km.
skrzyżowanie Jesienna/Wiślana rondo autobusowe Jesienna.
0,48 km.
skrzyżowanie Kozielska/Gaudiego skrzyżowanie Gutenberga/Nobla.
2,31 km.
skrzyżowanie Żurawia/Czapli skrzyżowanie Żurawia/Rybnicka.
0,28 km.
skrzyżowanie Lotników/Toruńska droga zachodnim skrajem lotniska droga południowym skrajem lotniska.
2,51 km.
Plac Mickiewicza przez ul. Sowińskiego i Ostropę granica miasta z Kozłowem.
9 km.

 

um_2008

 

 

pobierz  plik z mapką ścieżek rowerowych

 

7 sierpnia 2008 r.

Całe wydanie

 

 

Artykuł pochodzi ze strony: http://www.um.gliwice.pl/bip/index.php?id=18235/1