przy Oddziale PTTK Ziemi Gliwickiej

Klub Krajoznawstwa i Ochrony Przyrody

2014.08.14 „Na jeżyny”

Wędrówkę zaczęliśmy w Szymocicach idąc ul. Gliwicką i mijając neogotycką kaplicę z XIX w. oraz kapliczkę szafkową u wylotu ul Jagodowej. My skręciliśmy w prawo w ulicę Wrzosową, przy której jest tablica informacyjna. Szymocice to sołectwo w gminie Nędza, położone przy drodze z Rud do Raciborza i otoczone dookoła lasami. Nazwa wsi pochodzi od imienia Symota, sięga ok.1300r. i liczy ok.300 mieszkańców. Przed wejściem do lasu , przy leśniczówce Jankowice, rośnie sobie kasztan jadalny a dróżka, teraz zwana Szymocką, przecinamy linię d. kolejki wąskotorowej i dochodzi do kapliczki św.Hubertusa przy Góreckiej, gdzie pierwszy odpoczynek i posiłek.Tu skręcamy na południe w Aleję Dębową o dł.ok 600m, gdzie rosną dęby szypułkowe o obwodach do 400cm. Wychodzimy z lasu i zachwycamy się widokiem ku dolinie Suminy oraz wzniesieniom nad nią. Widoczne są Gaszowice z wieżą kościoła, Rydułtowy z kominami i jednym z czterech szybów oraz wieże kościoła w Czernicy. Górki Śl. to sołectwo w gminie Nędza. Liczy ok.900 mieszkańców a pierwsza wzmianka o wsi pochodzi z 1642r. Wśród nowych zabudowań schodzimy ku przejściu kolejowemu PKP (trasa Racibórz -Rybnik) i ul. Ofiar Oświęcimskich z której skręcamy ku rzece Sumina. Wody rzeki wezbrały po opadach i nie idziemy ku stawom lecz przez Bogunice do Nędzy, przysiółek Piła. Od mostu pniemy się w górę ul. Raciborską do krzyża Bożej Męki z wezwaniem na postumencie: Módlcie się za dobrodzieji , fundacji Franciszka Jezuska i żony jego Antoniny rodzonej Palica w r.1885. Schodzimy z wniesienia ku murowanej kaplicy p. w. św. Jana Nepomucena i skręcamy w ul. Szkolną mając po prawej stronie opadający potok Bogunicki. Stary budynek szkoły pochodzi z 1902 r. Leśną ścieżką, wśród krzewów dojrzałych jeżyn, w widłach Suminy i jej lewobocznym odgałęzieniem (t. zw. Młynówką), dochodzimy do ścieżki kolarskiej i Ścieżki Edukacyjnej. Wybieramy zachodni odcinek ścieżki z tablicami o tropach zwierząt i kilkoma ławami odpoczynkowymi na niej. Dochodzimy do stawu -dziś Ośrodka Wypoczynkowego- i tu koniec ścieżki i naszej wędrówki. Wracamy PKS-em z przystanku Szymocice Basen.

Opracowanie i zdjęcia Leon Hupka.